Historie 1900 tot 1975

Gideon van Baalen geeft in 1899 de werf “Pannevis” in Alphen a/d Rijn de opdracht om voor zijn zoon Coenraad Gideon het motorschip “Jansje” te bouwen. Op 25 mei 1900 wordt de “Jansje” opgenomen in het kadaster te Rotterdam. Van 1900 tot 1976 doet “de Jansje” dienst als beurtvaarder tussen Maassluis en Rotterdam. Een beurtvaarder of een beurtschip was in die tijd hetzelfde als de vrachtwagen van nu. De lading bestond zowel uit bulkgoederen als uit stukgoederen. Denk aan kolen, meubels zoals tafels en stoelen, haring en andere etenswaren, kortom eigenlijk van alles…

Klik hier voor de tarievenlijst der vrachten van Maassluis naar Dordrecht en vice versa

Willem_en_Coenraad_Gideon_van_Baalen

Een leuke anekdote is misschien nog dat in de oorlog het schip actief was voor de voedselvoorziening tussen Maassluis en Rotterdam. Op een dag werd de Jansje gevorderd door de Duitsers en de bemanning moest eraf. Zo zijn twee van de bemanningsleden gaan lopen van Dordrecht naar Maassluis. Thuis aangekomen en alles te hebben verteld zei hun vader (eigenaar van het schip), ga maar terug naar Dordrecht want dat schip ligt er nog. Toen zij aankwamen op de plek waar zij de Jansje hadden achtergelaten lag het schip er nog gewoon, er was geen Duitser op te bekennen. De Duitsers konden de motor van de Jansje niet aan de praat krijgen omdat er een te oude motor in stond, en hebben het schip verlaten.

Jansje oud kering msjansje_maassluis